Het is nu 14-12-2017, 09:50 AM Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Waardering:
  • 1 stem(men) - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen fuseekogels
28-08-2011, 07:45 PM
Bericht: #21
RE: Vervangen fuseekogels
(28-08-2011 07:38 PM)WelmoedJ schreef:  Montagewijze: ophanging; op bout aan kopkant : sluitring - brace met poly en bus - sluitring - frame - sluitring - brace met poly en bus - sluitring -moer.
Heb je wel een plaat op het uitstekende stuk waar de bout doorheen gaat? Is daar geen plaat, dan kan de brace er af lopen.
Andere oorzaken:
- verkeerde spanning op brace, waardoor deze naar het frame (ophangpunt) wordt gedrukt - de poly bus loopt er dan uit. Dat gebeurt ook als de onderste draagarm in de loop der tijd iets vervormd is, waardoor de brace niet meer op de juiste wijze verbinding heeft op beide bevestigingspunten.
- poly bus niet diep genoeg "gezet", waardoor deze geen kraag vormt tegen de plaat op de uitstekende boutdoorvoer. Dat kan ook gebeuren als de plaat vervormt waardoor die geen kraag meer kan vormen.

Bekijk hoe de kraag tegen de draagarm gevormd wordt bij de schokdemperbevestiging.

Welmoed.
Met 'plaat' bedoel je dan een sluitring? Ja, er zat daar een sluitring. Het is wel zo dat er aan het frame een stuk van de buis uitsteekt (het frame is op die plekken niet vlak).

Hoe dan ook, ik heb een ander probleem. Ik wist niet dat de oude rubbers een buitenste 'bus' hadden dus ik heb het rubber eruit gedrukt. Ik moet nu iemand/iets vinden die voor mij de buitenste bus eruit kan drukken. Ik zelf heb geen pers en in mijn arrogantie (alles zelf doen) heb ik ook geen bekende garage in de buurt..
RobV

D'Rob of D'ronder.
Reageren op dit bericht Reageren
10-09-2011, 10:05 PM
Bericht: #22
Sorry dat ik dit topic niet eerder aanvulde.

Hoedanook, ik ben vorige week bij Ed langs geweest en die heeft voor mij in de vroege morgen de bussen en de fusee's eruit geperst, en de nieuwe erin. Ik had alle spullen meegenomen dus dat was geen probleem (overigens kwamen de meeste spullen zowiezo uit zijn magazijn haha).

Al met al zit alles nu weer op z'n plek. Het dondert en bliksemt terwijl ik spreek dus helaas geen tijd voor een proefritje.
RobV

D'Rob of D'ronder.
15-09-2011, 11:11 PM
Bericht: #23
Hoe dan ook, ik heb een ander probleem. Ik wist niet dat de oude rubbers een buitenste 'bus' hadden dus ik heb het rubber eruit gedrukt. Ik moet nu iemand/iets vinden die voor mij de buitenste bus eruit kan drukken. Ik zelf heb geen pers en in mijn arrogantie (alles zelf doen) heb ik ook geen bekende garage in de buurt..
[/quote]

Bekende foit, ik heb hem ook ooit gemaakt. Is overigens vrij eenvoudig zonder moeilijke hulpmiddelen op te lossen (al is het nu gebeurt, maar misschien een les voor een volgende)
Mocht je het rubber eruit persen en de buitenste ring zou blijven zitten. Dan span je van een ijzerzaag het blad op in de bus en kun je met de zaag van binnenuit de bus inzagen. Als je dit vlak doet heb je de bus zo door. Zodra je er door bent is tevens de spanning uit de bus en schuif je hem er zo uit.

Voor een doe het zelver, die wel eens een foutje maakt haha.
16-09-2011, 06:11 PM
Bericht: #24
Alles zit weer op z'n plek, en zelfs de APK gaf geen problemen (nouja, een beetje onderhandelen over de CO-limieten).. De herfstrit blijft dus op de planning!
RobV

D'Rob of D'ronder.
17-09-2011, 02:14 PM
Bericht: #25
(16-09-2011 06:11 PM)Rob schreef:  Alles zit weer op z'n plek, en zelfs de APK gaf geen problemen (nouja, een beetje onderhandelen over de CO-limieten).. De herfstrit blijft dus op de planning!

Gelukkig! Smile

De zaterdag er voor wil ik een bezoek brengen aan Ed, dat wordt een leuk DeLorean weekend!
.
Carl Sagan: No such thing as a dumb question;
Michio Kaku: Time machines are allowed in Einstein's equations.
04-09-2012, 09:35 PM
Bericht: #26
PROBLEEM;
Bij mijn laatste APK bleek de fuseespeling te groot, enkele mm.
Leek mij snel na 50000 km, maar goed, nieuwe kogels bij Ed besteld en laten inzetten. Bij afhalen van de auto ging de keurmeester laten zien wat het verschil was. Er bleek geen verschil te zijn! De keurmeester heeft hem uiteindelijk maar goedgekeurd maar ik wil hier duidelijkheid over hebben. Wat mag de speling zijn bij dit type kogels? ik kan het nergens vinden... Groeten Burg
04-09-2012, 11:14 PM
Bericht: #27
(04-09-2012 09:35 PM)bvlasblom schreef:  PROBLEEM;
Bij mijn laatste APK bleek de fuseespeling te groot, enkele mm.
Leek mij snel na 50000 km, maar goed, nieuwe kogels bij Ed besteld en laten inzetten. Bij afhalen van de auto ging de keurmeester laten zien wat het verschil was. Er bleek geen verschil te zijn! De keurmeester heeft hem uiteindelijk maar goedgekeurd maar ik wil hier duidelijkheid over hebben. Wat mag de speling zijn bij dit type kogels? ik kan het nergens vinden... Groeten Burg

Ehm, die keurmeester heeft gelijk. Geen speling is normaal, ik geloof een maximum van 1 mm is toegestaan. Die van mijn hebben er nu 75000 mijl op zitten zonder problemen. Smering zorg voor een langere levensduur en soms ook voor iets minder speling. Een Delorean kogel heeft normaal geen speling. Zijn de juiste wel vervangen?
05-09-2012, 10:21 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-09-2012 om 10:23 AM door WelmoedJ.)
Bericht: #28
Naar aanleiding van Burg's vraag heb ik op DMCTalk over de speling een discussie gestart.
Onderstaand het (Engelstalige) antwoord met een verwijzing naar de eerdere discussie hierover.
-------------------------------------------
How new are the 'new' dmch ball joints?

Up until several months ago DMCH was still selling their own reproduction parts which have been reported to have premature failure issues.
The gentlemen at DMC Club UK sourced a MUCH better replacement (more robust than the original OEM design) and DMCH and other vendors like DPI are now selling those instead of the failure prone components.

If the ball joints in question were ordered more than 3-4 months ago they would be from the old batch of parts that are known to have issues.

There is already a ball joint thread on this forum that describes the differences in greater detail, see
DMCTalk
-----------------------------
Hopelijk kunnen alle leden hier iets mee.
Welmoed
De Lorean DMC-12 VIN #06513 1981-11
Toyota Prius 2009-07
07-09-2012, 11:44 PM
Bericht: #29
Het is duidelijk dat ik met vervanging weinig opgeschoten ben, heb geen zin om weer te vervangen zolang de apk goed is.
Bedankt voor de info.
Burg
11-09-2012, 05:52 PM
Bericht: #30
Het is vervelend als je nieuwe spullen niet de juiste te blijken te zijn. Das balen, is het niet te verhalen? Ze moeten uiteraard wel veilige spullen verkopen.
Kom je ook naar de herfstrit volgende week?

Groeten Mart
Discussie doorzoeken

Ga naar locatie: