Techniek

Het meest in het oog springende zijn natuurlijk de vleugeldeuren. Een key feature van de DeLorean. De deuren scharnieren op een t-top, vandaar dat het ook echte vleugeldeuren zijn. Het gewicht van de vleugeldeur wordt gedragen door een torsiestaaf en geassisteerd door een gasveer. Samen zorgen zij ervoor dat de deur gemakkelijk geopend en gesloten kan worden. Aan weerszijden is hiervoor maar 40 cm ruimte nodig, en dat is erg weinig. Zeker als je bedenkt dat een deur van een moderne middenklasser al gauw 30 cm dik is.

De motor is achter de achteras geplaatst. Dit is bij dagelijks gebruik geen probleem. Het type motor is een zgn. PRV motor, die m.n. ontwikkeld is voor de merken Peugeot, Renault en Volvo. De uitvoering lijkt nog het meest op een zgn. 1278 motor, die ook terug te vinden is in de renault 30 TX. Het blok is al in 1973 voor het eerst op de markt gekomen en is van aluminium. Het brandstofsysteem is K-jetronic van Bosch. De motor is erg betrouwbaar, en kan zonder problemen 300.000 km rijden. Regelmatig vervangen van olie en filters is daarbij wel een vereiste.

Om dat de DeLorean eigenlijk nooit echt doorontwikkeld is, kun je soms te maken krijgen met vervelende en soms ook hardnekkige kinderziektes. De Leden van de DeLorean Club Nederland helpen elkaar met advies en onderdelen. Eenmaal aangepakt, is het over het algemeen een probleemloze auto waar je heel veel plezier aan kunt beleven.